Nauczyciele prowadzący: Zdzisław Śliwecki - koordynator lokalny, nauczyciel prowadzący zajęcia Sławomir Rydel - informatyk, nauczyciel prowadzący zajęcia |
Definicja problemu Cel Planowane efekty |
Ziemia Kolneńska to jeden z najbardziej cywilizacyjnie zaniedbanych obszarów tzw. „ściany wschodniej”. Jednym ze skutków tego stanu rzeczy są relatywnie mniejsze możliwości rozwojowe młodzieży oraz szanse na przyszły sukces życiowy. Młodzież nie tylko naszej szkoły słabo zna historię swojego regionu, jego tradycje oraz inne walory. Nie czuje się przez to związana z miejscem swego urodzenia i dorastania. W przyszłości, po zmianie miejsca nauki bądź pracy, nie ma przesłanek by powstała głębsza więź z nowym miejscem życia. Nie powstaje również znacząca więź emocjonalna z krajem, narodem – po prostu z Ojczyzną. Co nie istnieje w skali mikro, nie urodzi się również w skali makro. Szkoła przeładowana programowo o krótkim cyklu nauczania (praktycznie 2,5 roku) jest nastawiona uniwersalistycznie i zagadnienia regionalne nie mają tu dostatecznej reprezentacji. Zanika także przekaz rodzinny i pokoleniowy w społeczeństwie coraz bardziej nastawionym konsumpcyjnie. Młodzież nie ma zbyt wielu możliwości poznania i docenienia historii, tradycji, znaczenia i wartości swojego regionu, o którym w mediach mówi się tylko okazjonalnie i to zwykle niezbyt pochlebnie. Źródła pisane, tj. książki i wydawnictwa, występują w ograniczonej ilości zaś ich poziom merytoryczny i atrakcyjność nie zawsze są dość wysokie. Zabiegi prasy lokalnej skupiają się głównie na wątkach sensacyjnych o małej wartości poznawczej i wychowawczej. Dostęp do dóbr kultury oraz obiektów sportowych mimo stałej poprawy jest wciąż ograniczony i utrudniony. Internet nie zastąpi bliskości teatru, stale dostępnej hali sportowej, bezpośredniego przeżycia piękna i nie zaspokoi wielu innych potrzeb niezbędnych do prawidłowego rozwoju młodego człowieka. W opisanej sytuacji wytwarza się i funkcjonuje u wielu osób przekonanie o życiu w jakimś gorszym miejscu, powstają stereotypy pod nazwą „Polska B”, „Polska C” itp. Uczniowie naszej szkoły rekrutują się mniej więcej po równo ze społeczności małego miasteczka jakim jest Kolno oraz z terenu przyległych gmin wiejskich, gdzie przedstawione mankamenty są odpowiednio spotęgowane. Chcemy zaproponować młodzieży aktywne zaangażowanie się z jednej strony w szeroko rozumiane poznanie naszego regionu, a z drugiej świadome kierowanie swoim rozwojem fizycznym, intelektualnym oraz emocjonalnym. Pragniemy poprzez pozytywną aktywność wzbogacić wiedzę, nauczyć wielu przydatnych umiejętności, wytworzyć lub umocnić więź ze środowiskiem lokalnym ale też pobudzić zainteresowania, kształtować nawyki zdrowego trybu życia, podnieść samoocenę młodego człowieka. Chcemy, aby poprzez nasze działania wyrównywały się szanse edukacyjne i życiowe naszych uczniów w porównaniu do innych środowisk. ![]() Wyrównanie szans edukacyjnych i stymulacja wszechstronnego rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i fizycznego poprzez kształtowanie więzi z regionem i środowiskiem lokalnym, nabywanie nowych przydatnych umiejętności oraz wdrażanie do szeroko rozumianej pozytywnej aktywności młodzieży szkolnej. ![]() Efekty twarde:
Efekty miękkie
![]()
|
|